Persbericht – Utrecht, 14 oktober 2021

In een tijd van ongefundeerde klimaatclaims en een toegenomen urgentie om klimaatverandering aan te pakken, lanceert Climate Neutral Group als eerste een certificeringsprogramma met een verplichte CO2-reductiecomponent.

Utrecht, 14 oktober 2021 – Climate Neutral Group (CNG) kondigt vandaag de lancering aan van de Climate Neutral Certification Standard. Een betrouwbare certificering voor elke organisatie, product of dienst om klimaatneutraal te worden op weg naar Absolute zero; het punt waarop geen CO2 meer wordt uitgestoten. Dit ambitieuze initiatief gaat verder dan Net zero, waar emissies nog steeds zijn toegestaan.

De Standaard heeft een unieke reductiecomponent die vereist dat organisaties elk jaar de geplande reductiedoelstelling halen, met Absolute zero in 2050 als einddoel. Daarbij mogen ze alleen compenseren wat ze niet kunnen reduceren, volgens de hoogste kwaliteitscriteria. De certificeringsstandaard biedt praktische en gestructureerde tools om klimaatneutraal te worden, waarbij een bedrijf wordt geverifieerd aan de hand van strikte criteria door onafhankelijke certificeringsinstanties.

Een aantal bedrijven voldoet al aan het certificeringsprogramma op weg naar Absolute zero. Ahold Delhaize Coffee Company, een wereldwijde koffieleverancier, heeft met succes de meeste van haar koffiemerken gecertificeerd. Arla Nederland heeft zijn biologische zuivel van koe tot koelkast gecertificeerd, en het Nederlandse bloemenbedrijf bloomon heeft certificering behaald voor zowel de organisatie als voor hun boeketten, voor de hele toeleveringsketen in vijf landen in Europa. Een andere organisatie die in een transitieproces voor certificering zit, is bijvoorbeeld Heerema Marine Constructors.

Managing Director bij CNG, René Toet, zegt: “Het is tijd dat we de volledige verantwoordelijkheid nemen voor onze emissies. Onze allesomvattende standaard garandeert dat een organisatie inderdaad op weg is naar Absolute zero. Als eerste climate neutral standard die het ISEAL-lidmaatschap heeft behaald, leggen we de lat graag hoog om bedrijven te helpen met serieuze en meetbare acties.”

Climate Neutral Group is onlangs toegelaten als Community Member van ISEAL, de wereldwijde organisatie die toonaangevende duurzaamheidsstandaarden samenbrengt. Het lidmaatschap van de ISEAL-community laat zien dat CNG zich inzet voor het continu verbeteren van systemen en effecten, en transparant is over hoe ze dat meten en bijhouden.

Karin Kreider, managing director van ISEAL: “Ik feliciteer Climate Neutral Group van harte met het behalen van het lidmaatschap voor de ISEAL Member Community. Hun standaard biedt een ambitieuze maar schaalbare route om bedrijven te ondersteunen bij het verminderen van hun uitstoot van broeikasgassen. We zijn blij met dit nieuwe perspectief in de learning community van ISEAL, met CNG als lid dat zich direct richt op het helpen oplossen van de urgente klimaatproblematiek.”

Lees meer over onze Climate Neutral Certification Standard en hoe je Absolute zero-emissies kunt behalen door certificering.

– EINDE PERSBERICHT –

Over Climate Neutral Group

Climate Neutral Group (CNG) zet zich in voor het tegengaan van klimaatverandering en ondersteunt organisaties bij het bereiken van Absolute zero-emissies in 2050. Dat doen we door doelen te stellen die in lijn of strenger zijn dan die van het Parijs-akkoord.

CNG werd 20 jaar geleden opgericht en is sindsdien snel gegroeid om wereldwijd het verschil te kunnen maken. Ons team van experts ondersteunt met passie meer dan 3.000 bedrijven over de hele wereld om echte klimaatimpact te maken en het leven van miljoenen mensen te verbeteren. Wij zijn een van de oprichters van ICROA, ons bedrijf is B-Corp gecertificeerd, en we zijn ISEAL Community Member. Ga voor meer informatie naar www.climateneutralgroup.com.

Mediacontacten:

Voor vragen en interviewverzoeken:

Ciska Uijlenbroek
Mobiel: 030 232 6193